شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


لزوم توجه ویژه به مدیریت استراتژیک در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

لزوم توجه ویژه به مدیریت استراتژیک در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به عنوان مهمترین سازمان توسعه‌ای کشور

 

محسن شاطرزاده

تهران - ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

بدون شک سازمان های توسعه ای، اهرم های قدرتمند پیشرفت اقتصاد هر کشور هستند . در این میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به عنوان مهمترین سازمان توسعه‌ای کشور جایگاه ویژه ای دارد ولی متاسفانه سالهاست که از ایفای نقش خود بازمانده است .

سهم وزارت صمت در تولید ناخالص داخلی کشور بیش از ۴۲ درصد است که در این میان سهم صنعت بیش از ۲۰ درصد یعنی یک پنجم اقتصاد و تولید ملی است .

در حالی که گذر ایام موجب فرسودگی صنایع و کهنه شدن تکنولوژیهای موجود میشود لازم است حاکمیت کشور برای بازسازی و نوسازی صنعت کشور برنامه ریزی ویژه کند . سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور متولی سیاستهای حاکمیتی کشور است که باید به ایفای این نقش مهم بپردازد ولی متاسفانه سالهاست که بجای آن به بنگاه داری پرداخته است . تغییر نگاه حاکمیتی به نگاه بنگاه داری در مدیریت سازمان گسترش لطمات شدیدی به جایگاه سازمان گسترش وارد کرده و عملا این سازمان را به حیات خلوت اصحاب ثروت و قدرت و حضور جناحها و احزاب مختلف در بدست گیری مدیریت آن تبدیل کرده و حضور مدیران ضعیف و حزبی و لابیگر ضربات متعددی بر پیکر نحیف این سازمان وارد آورده و آنرا به ابزاری در دست اصحاب قدرت و رانت خواهان سودجو تبدیل کرده است .

توسعه صنعتی و اقتصادی از تمام جنبه‌‌ها به یکدیگر متصل هستند و نمی‌توان ازتباط ایجاد شده میان آن‌ها را منفک نمود. برای داشتن اقتصادی پویا و صنعتی شکوفا باید هر دو در کنار یکدیگر رشد کرده و برنامه‌های مناسبی برای این پیشرفت وجود داشته باشد.

رشد اقتصادی از اموری است که نیازمند تصمیم‌های دولتی بوده و شاید شرکت‌های خصوصی آنچنان که باید در این زمینه نتوانند فعالیت داشته باشند با این حال در توسعه صنایع حضور مثبت شرکت‌های خصوصی بسیار مهم است.

یکی از وظایف عمده این سازمان‌ ایجاد ارتباط میان صنعت و اقتصاد و همچنین تسهیل برخی قوانین برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند به صنعت کشور کمک کنند. وظیفه اصلی این سازمان‌ بیشتر در زمینه تسهیل فعالیت‌های صنعتی از طریق توسعه تکنولوژی در کشور، شبکه گستری و به هم رسانی کسب‌و‌کارها، توسعه مدیریت و منابع انسانی، توسعه صادرات، گسترش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است تا از این طریق فعالیت‌های صنعتی را گسترش دهند. البته باید به این مورد اشاره کرد که سازمان‌های توسعه‌ای، مراکزی هستند که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و صنعتی به وجود می‌آیند. سازمان‌های توسعه‌ای به طور کلی در راستای ایجاد ظرفیت برای کسب و کارها و پیشرفت‌های اقتصادی فعالیت می کند.

وجود سازمان‌های توسعه‌ای در هر کشور نیز به یک امر مثبت برای اقتصاد تبدیل شده و باید از ظرفیت سازمان گسترش و نوسازی کشور برای توسعه ؛ بازسازی و نوسازی صنایع بهترین استفاده را کرد و این مهم ممکن نخواهد شد مگر با نگاه حاکمیتی و انتخاب مدیرانی توانا و با تفکر استراتژیک و علمی و با تکیه بر استراتژی توسعه صنعتی کشور .

قطعا وزیر محترم صمت و دولت انقلابی به این مهم توجه داشته و دست اصحاب ثروت و قدرت و رانت جویان و لابیگران و مدیران ضعیف و جناحی را از این سازمان مهم کوتاه خواهند کرد .

  • توسط محسن شاطرزاده
  • تحلیل روز