شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲

دکتر محسن شاطرزاده

مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی پاک مجری اولین نیروگاه 100 مگاواتی بادی در شهرستان خواف استان خراسان


عضو هیات علمی ؛ استادیار

English Version

اخبار


همکاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران و ونزوئلا. (1386/4/13)

گروه صنعت و معدن- افق همكاري‌هاي اقتصادي ايران و ونزوئلا به سطح 20ميليارد دلار مي‌رسد.
اين پاسخي است كه معاون اقتصادي و امور بين‌المللي وزير صنايع و معادن در برابر پرسش خبرنگار دنياي اقتصاد، عنوان كرد. اكنون كه ايران مراودات اقتصادي خود را به سمت آمريكاي لاتين چرخانده، سوال اين است كه ظرفيت طرفين براي اجراي قراردادهاي اقتصادي تا چه سقفي است. دكتر محسن شاطرزاده مي‌گويد: آمريكاي لاتين جايگاه بسيار خاصي نزد دولتمردان ايران دارد و اين جايگاه همواره در حال گسترده شدن است.

وي در مورد افق همكاري‌ با كشورهاي آمريكاي‌جنوبي اظهار كرد: با كوبا روابط تا سطح 800ميليون دلار را دنبال مي‌كنيم و با نيكاراگوئه فعلا در سطح 100ميليون دلار. دكتر شاطرزاده ادامه مي‌دهد، عن قريب اكوادور و بوليوي هم به اين جمع اضافه مي‌شوند و در حال حاضر نيز برنامه‌ريزي براي اجراي يك طرح توليد سيمان در اروگوئه دنبال مي‌شود.
رهبري همكاري با آمريكاي لاتين
اين معاون وزير صنايع و معادن اظهار اميدواري مي‌كند كه ايران و ونزوئلا بتواند رهبري همكاري اقتصادي با ساير كشورهاي آن منقطه كره زمين را بر عهده بگيرند.
البته ايران در اين زمينه آمادگي‌هايي نزد خود ايجاد كرده است. شاطرزاده در اواخر ارديبهشت‌ماه نيز به دنياي اقتصاد گفته بود: كنسرسيوم‌هاي بين‌المللي براي اجراي طرح‌هاي فولاد، پتروشيمي، صنايع غذايي، سيمان و ساختمان شكل گرفته‌اند و به تازگي وارد برخي از اين طرح‌ها شده‌اند. هر چند پيش از آن نيز طرح‌هاي سيمان، مواد غذايي، دوچرخه، خودرو و مسكن در ونزوئلا آغاز شده بود.
وي در گفت‌وگوي جديد خود نيز اظهار مي‌دارد: 5ماه پيش هيات دولت، وزارت صنايع و معادن را موظف كرد كه يكي از سازمان‌هاي بزرگ خود را مامور پيگيري و اجراي فعاليت‌هاي فني و مهندسي ايران در كشورهاي حوزه درياي كارائيب كند. وي البته نامي از آن سازمان نبرد اما در پاسخ به سوالي در اين باره تاييد كرد كه سازمان مورد نظر يكي از هلدينگ‌هاي بزرگ دولتي است.
شاطر زاده در مورد اسناد امضا شده بين ايران و آمريكاي جنوبي مي‌گويد: در اين سفر (هوگوچاوز، رييس‌جمهوري ونزوئلا) 5/2ميليارد دلار قرارداد به امضا رسيد. البته اين غير از تفاهم‌نامه‌‌هايي است كه به امضا رسيده است.
وي ارزش قراردادهاي به اتمام رسيده را 330ميليون دلار و قراردادهاي در دست اجرا را 6/2ميليارد دلار اعلام مي‌كند. به گفته معاون وزير صنايع و معادن، 86درصد از اين قراردادها مربوط به دولت نهم و 14درصد نيز متعلق به دولت هشتم است.
75درصد بخش‌خصوصي
شاطرزاده ادامه مي‌دهد: 75درصد اسناد امضا شده نيز به بخش‌خصوصي تعلق دارد و مابقي مربوط به شركت‌هاي دولتي است.
وي در پايان خاطر نشان كرد: از 180فقره سند امضا شده قراردادهايي به ارزش 5/4ميليارد دلار در شرف آغاز است.
سيمان ونزوئلا اقتصادي است
محسن شاطرزاده معاون اقتصادي و بين‌المللي وزير صنايع و معادن گفت: پروژه سيمان ونزوئلا همانند بسياري از طرح‌ها مشكلاتي در روند اجرايي دارد اما اين به مفهوم غيراقتصادي بودن طرح نيست.پروژه سيمان ونزوئلا از سال گذشته توسط يكي از شركت‌هاي وزارت صنايع و معادن (احداث صنعت) آغاز شده است. ظرفيت توليد اين طرح 3هزار تن در روز خواهد بود. قرارداد اجراي پروژه فوق پيشتر توسط مقامات عالي دو كشور به امضا رسيده دكتر شاطرزاده كه در حاشيه نشست روز صنعت و معدن با خبرنگاران سخن مي‌گفت، حتي به تاريخ افتتاح فاز نخست اين طرح اشاره كرد و گفت: فاز اول طرح سيمان ونزوئلا در نيمه نخست سال 2008 راه‌اندازي مي‌شود.
به گفته معاون اقتصادي و بين‌المللي وزير صنايع و معادن در سال 2009 شاهد راه‌اندازي كل پروژه خواهيم شد.شاطرزاده همچنين از اجراي يك پروژه جديد سيمان در آينده نزديك در ونزوئلا خبرداد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

  • توسط محسن شاطرزاده
  • اخبار وزارت صنایع و معادن